Vitalski is beroemd en berucht
als performer, mediafiguur, stand-upcomedian en Nachtburgemeester. In 1994
stichte hij met J.M.H. Berckmans, Geert Beullens en Manu Bruynseraede de theatergroep
Circus Bulderdrang die een zalige
frisse wind joeg doorheen het literaire landschap. Hij richtte ook
muziekgroepen op als De Oranje
Houtzagerij en de Living Tornado’s.
Vanaf 1999 legt hij zich meer en meer toe op onemanshows, waar hij een
eigenzinnige en zeer te smaken mix brengt van stand up comedy en conferences.
Maar laat ons niet vergeten dat
Vitalski ook schrijver is. Na wat publicaties bij de clandestiene uitgeverij
van Erik Vloeberghs publiceert hij op zijn veertiende gedichten in het tijdschrift Diogenes. Zijn
eerste roman De Geur Van Nat Haar verscheen
in 2001. Daarna volgden o.a. De
verknalling (2002), De fetisj (2008),
de pornoroman De stiefmoeders en in
2011 een autobiografie, Ik slaap als een
croissant.
Een gedicht als Olifant, olifant uit de Bulderdrangperiode is uitgegroeid tot een cultklassieker, maar het zou tot 2001 duren dat
Vitalski met een ware dichtbundel op de proppen komt: Het gedicht Jongen en andere gedichten (Kingkong Books), veertien
gedichten die door een ietwat theatrale toon gekoppeld aan onderhuidse ironie
een ontwapenend karakter krijgen en garant staan voor een bijzonder knappe
bundel.
Bij de Nederlandse uitgeverij
XTRA verscheen onlangs zijn tweede dichtbundel, Distels en doorns, Hooglied
van Jacobus Capitein. Vitalski liet zich inspireren door Jacobus Elisa
Johannes Capitein (1717-1747), ’s werelds eerste zwarte predikant én een
controversieel figuur: als ex-slaaf (door
kromme distels en doorns/ liepen wij/ getekend door elkander,// zelf niet
wetende/ waar ergens onze vader,/wie nog onze moeder-// die dingen/ waren
gewoon niet duidelijk) verdedigde hij in een academische verhandeling het
standpunt dat christenen in slavernij mochten worden gehouden…
Distels & doorns is één lang gedicht. Tragisch en visionair, eenvoudig
van taalgebruik lezen we in de perstekst, en dat valt niet te ontkennen. Onnavolgbaar muzikaal en dat klopt
eveneens: eigenlijk is dit Hooglied één lange zang, nu en dan onderbroken door
pauzetekens – een kunstgreep waardoor Vitalski er wonderwel in slaagt een
beklemmende en confronterende sfeer op te bouwen.
dus: opnieuw onszelf
verknechten
zonder naar boven
of beneden durven te kijken.
aldoor bergop –
stokslagengeven –
met de stok
stokslagen –
tot
wijons
geroepen wisten
uit vrije wil
deslavernij te prediken.
inclusief die van
het integrale ras bij de kerk.
datzelfde, niet helemaal menselijke ras
dat ons eerder alin de boeien sloeg.
en dat ons opnieuw in de boeien sloeg
bij de kerk.
Van Vitalski’s broer, Serge
Baeken, verscheen bij dezelfde uitgeverij XTRA Fast Forward, een vuistdikke verzameling tekeningen, periode
2011-2012. Hij verzorgt illustraties voor de belangrijkste Vlaamse en
Nederlandse (dag)bladen. Of het nu schetsen, muurschilderingen, tekeningen of
tattoos zijn; strips, cartoons of vrij werk: deze collected works and sketches, hoe onderling verschillend van stijl
ook, verraden steeds de hand van de verduiveld knappe grafische huurling die hij is!
Distels & doorns, Vitalski, Uitgeverij XTRA, Amsterdam, 2013, ISBN
9789490759483
Fast forward,
Serge Baeken, Uitgeverij XTRA,
Amsterdam, 2013, ISBN 9789490759490
(Roger Nupie)