De in Leeds geboren Glen Baxter
(68) heeft een nieuw boek uit. Dat werd weer eens tijd. De cartoonist
debuteerde in 1979 met Atlas, bij de
Nederlandse uitgeverij De Harmonie, waar nu ook Colonel Baxter's Dutch Safari het licht zag.
In de loop der jaren bouwde de
Engelsman een stevige reputatie op. Hij exposeerde ondertussen over de hele
wereld (onder meer in de grootsteden Londen, New York, Parijs, San Francisco en
Tokio), en zag zijn tekeningen gepubliceerd in gerenommeerde tijdschriften als The
Independent on Sunday, The New
Yorker, Vanity Fair en Vogue.
Het is zoals immer een groot genoegen
zijn werk, vrijwel steeds goed voor een glimlach of grijns, te bestuderen. Hij
kan best aardig tekenen, maar de facto eigenlijk niet echt werkelijk goed. Het
lijkt wel of hij zijn stijl reeds vond als middelbare scholier, en daaraan steeds
vast is blijven houden. Zijn tekeningen, die passen in de school van de
zogenaamde Klare Lijn, ogen hier en
daar zelfs wat houterig maar o, wat zijn ze toch charmant. Glen Baxters kracht
ligt echter niet zozeer in die tekeningen, als wel in de combinatie daarvan met
de tekst. Die oogt in se meestal 'normaal' maar zorgt samen met de afbeelding
voor een verfrissend absurdisme.
Sedert zijn debuut heeft de
Engelsman altijd een boontje voor Nederland, het land waar hij werd ontdekt,
gehouden. Dat blijkt overduidelijk uit deze uitgave die op iedere
linkerbladzijde een bizar Delftsblauw tegeltje toont, en op elke rechter een
prent waarin haringen, tulpen en werk van kunstenaars als Theo van Doesburg, Piet
Mondriaan en Gerrit Rietveld figureren.
Naar het oeuvre van Gerrit
Rietveld verwijst hij overigens opvallend dikwijls. Vaak tekent hij in een
stijl die doet denken aan oude westernstrips. Zo is er een saloon te zien met
de naam Wetering Galerie waarvoor twee paarden staan vastgebonden met op hun
rug geen zadel maar zo'n typische Rietveldstoel. Het onderschrift: The situation looked serious. The Rietveld Gang was back in town.
Elders zie je drie bevers aan een
Rietveldstoel knagen. De
titel: Trouble in the Design Museum .
Onder een schemerlamp zit een man met klompen aan en een papiertje in de
hand met voor zich twee (letterlijk: met touwen!) geboeide jongeren: "Welcome, my friends to another evening
of Dutch poetry."
Het voert in het kader van een
korte bespreking als deze te ver om te veel uitleg te geven, maar wees er van
overtuigd dat wie van ’s mans werk houdt ook deze keer niet zal worden
teleurgesteld.
Je moet om het oeuvre van Glen
Baxter te smaken zeker over een bepaald gevoel voor humor beschikken, maar
indien dat het geval is valt er enorm veel plezier aan te beleven. Het
voorbeeldig vormgegeven boek bevat een inleiding van de curator van The Dutch
Glen Baxter Museum, niemand minder dan Wim de Bie (die bij de oudste
bewonderaars van het werk van Baxter hoort). De moeite waard!
Colonel Baxter's Dutch Safari, Glen Baxter, uitgeverij De Harmonie, Amsterdam,
2012, ISBN 9 789061 695325
(Bert Bevers)