Ode aan Rembrandt


Brigitte Spiegeler, dichteres, kunstenaar en advocate, publiceerde in 2019 bij uitgeverij De Knipscheer in Haarlem een fraai vormgegeven tweetalige bundel: Ongeëvenaard/Without equal. Dichter en muzikant Scott Rollins (geboren in New York, sinds 1972 wonend in Nederland) vertaalde de gedichten naar het Engels. De Nederlandstalige versie staat op de rechterpagina, de Engelse op de linker.
Op de cover prijkt een getekend portret van Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Zelfportret met de pet. Op de flappen vooraan en achteraan, opnieuw in het Nederlands en het Engels, een introductietekst. Op de achterzijde van het boekje lezen we een fragment uit het gedicht Ongeëvenaard, waarnaar de bundel is vernoemd. Een tweetalig citaat van Simon Schama leidt de bundel in. Achteraan voegt Brigitte Spiegeler nog 21 notities toe, met 17 illustraties in zwart-wit en in kleur: schilderijen, etsen, tekeningen van Rembrandt, kunstwerken die zich niet alleen bevinden in het Rembrandthuis of het Rijksmuseum in Amsterdam, en/of het Mauritshuis in Den Haag, maar ook in belangrijke internationale musea.
Ongeëvenaard/Without equal is een ingenieus opgebouwde bundel. Brigitte Spiegler schrijft een soort biografie, waarbij Rembrandt het woord neemt. Maar ook zijn kat, zijn geliefden en tijdgenoten laten hun stem horen. Zelfs kunstenaars, die eeuwen later het levenslicht zagen, als Vincent Van Gogh en Aat Veldhoen, komen aan bod. De dichteres evoceert in beeldrijke verzen het leven van Nederlands grootste kunstschilder en reflecteert over zijn werk. Haar toon is in direct, helder en toegankelijk. Daarbij schuwt zij humor, emotie en concrete details niet.
Rembrandt noemt zijn zoon Titus een parel die Saskia (zijn eerste echtgenote) achterliet: Titus/ … Zoals je daar nu zit/ guitig en pienter tegelijkertijd/ vertrouwd je zo te zien/ verguld van trots ben ik/ zo’n zoon te hebben/ de parel die Saskia achterliet/ wij zijn aan elkaar gewaagd. Een grappig gedicht vertelt over de jaloezie tussen Geertgen, de babysit en Rembrandts toekomstige bruid Hendrikje: Gekrakeel – wat een man al niet vermag/…Daar kwam Geertgen/ weeuw van en scheepstrompetter/ en het gekrakeel begon/ mijn blinde zucht/ naar troost en warmte/ deed mij alle huisjuwelen schenken aan dit huisverdriet/… gelukkig verscheen Hendrikje/ mijn licht/ aan de horizon van de Breestraat/ Een kattengevecht begon.
Het gedicht Geen ideale vrouw heeft eigentijdse connotaties. Het gaat het hier over het schilderij van de Bijbelse Susanna, gemaakt in 1646: terwijl Susanna een bad neemt, merkt ze dat vanuit de bosjes twee oude mannen haar begluren. Rembrandt realiseerde nog een Susanna in 1647, waarop de twee gluiperds duidelijk te zien zijn. Rembrandt schilderde een vrouw van vlees en bloed, op haar huid zag je nog de afdruk van haar kousen: Ze was het gesprek/ van de dag/ het was toch niet mogelijk/ om een vrouw/ zo lelijk en vlekkig/ te laten zien/ geen perzikhuid prinses/ toch wel verleidelijk… intrigerend erotisch/ in de ogen/ van de mannelijke kijker/ tevens criticus/ en spreekbuis/ anno nu/ zou dat #metoo/  opleveren.

Ongeëvenaard, Without Equal, Brigitte Spiegeler, In de Knipscheer, Haarlem, 2019, ISBN 97890623657827

(Nicole Van Overstraeten)