Door
de hele bundel is de lezer getuige van dat verdwijningsproces. Wat is er uit
Kila’s gedichten verdwenen? Alles wat aanleiding zou kunnen geven tot
fiorituren. Geen uitweidingen, geen confessies: gedichten tot hun essentiële
kern teruggebracht. Bijzaken ontbreken.
Het narratieve wordt vermeden: want verhalen, ze zijn niet waar, het zijn
resten na het vergeten. De gedichten maken bochten rond het expliciete en
het anekdotische. Het expliciete is weg-geërodeerd want een deel van de werkelijkheid is immers verloren.
Wat blijft
er dan in en van de gedichten over? Het taalstaketsel. Sommige gedichten worden
gereduceerd tot een handvol woorden, los van enige syntaxis. Zoals in Jazz & de steen van de wereld:
laden, vuren
afzien van
hapering in
klanktijd
steeds een
leegte vol, 4 tellen
prik in
steen van wereld
niet
bedacht
tegendroom
stroom
tegen
Opvallend in dit gedicht is het ‘tegenstroomse’ – het verweer. Een karaktertrek die onderhuids in vele gedichten een plaats vindt. Wat nog overblijft is datgene wat poëzie waarschijnlijk in essentie is: de discipline van het impliciete. Al gebruikt de dichter hiervoor andere formuleringen: alleen het ongenoemde is nog/duidelijk – het verhulde verraadt zich/in gevoel van peilloze diepte - het woord (…)/(…)herinnert zich mist/ en licht/ een rimpeling in ragfijn/iets.
Concreet
registreert het gedicht wat overblijft van het ooit aanwezige: de mentale
residuen van wat ‘tijd’ is geweest, wat er in het geheugen over die tijd nog is
terug te vinden: …brokkelige resten/in
verbijstering, passages door een
vervlaagd moment. De notities van het verleden (verleden is notitie). De ‘denksporen’.
Denken
is een sleutelwoord in deze bundel. Geen cartesiaans, berekend denken (cogito
ergo sum): de dichter stelt er zich in een antinomie tegenover op. wij hebben nergens op gerekend/zelf zijn wij
er niet/wij denken. Denken, het komt
van alle kanten. Het is een denken in beweging (gedachten in verschuiving), een organisch denken: de ingewanden denken. Het is evenwel
geen helder denken: het zijn vaak duistere gedachten die opwellen. Duisternis
en schaduwen die een grens trekken: die van het vergeten, het ongewisse, het
vermoedelijke impliciete.
Met deze verdwijn-gedichten schenkt Erick Kila de alerte lezer een magnifieke bundel.
Syllaben van verdwijn, Erick Kila, Bordeauxreeks nr. 56, Uitgeverij Liverse, Dordrecht, 2020, ISBN 978 94 92519 51 1
(Alain Delmotte)