Vaderschap

De Utrechtse dichter Ingmar Heytze is met De man die ophield te bestaan ondertussen toe aan zijn 15de bundel. De afbeelding op de cover is grappig. Een man verdwijnt achter een lijst, met  daarin vermeld de titel, de naam van de auteur en de uitgeverij.
Onlangs werd Ingmar Heytze vader en daar gaat deze bundel over. Beginnend met een citaat uit Alice in Wonderland van Lewis Caroll (Nee maar! Ik heb vaak een kat zonder grijns gezien, dacht Alice, maar een grijns zonder kat! Nog nooit in mijn leven heb ik zoiets raars gezien!) heeft hij het 41 gedichten lang over deze gebeurtenis. In zijn verantwoording somt de dichter namen op van dichters die hem hebben geïnspireerd waaronder Gerrit Komrij, Alain Tournier, Ellen Deckwitz, Mustafa Stitou en Ramsey Nasr.
De bundel is niet ingedeeld in cycli. Toch suggereren 3 echogedichten een structuur: het relaas over de zwangerschap van zijn vrouw Anouk, vanaf de eerste echo tot de laatste, is gespreid over 26 gedichten. Iemand wijst je op een hart. Het is een peperkorrel klein. / Het trommelt als bezeten in het zwart /… En: Als je beweegt ben ik op slag vergeten wie ik was /… Nog twintig weken en er stapt een vader uit mijn as. En: Hierna zul je dicht zijn, / Overvol van top tot teen / gekleed in huid. We zwijgen, / kijken voor het laatst dwars / door je heen, een waterdier / op weg naar het droge.
Fundamenteel verwoordt Ingmar Heytze in deze bundel een van de meest aangrijpende ervaringen in een mensenleven. De geboorte van een kind is een vreugdevolle gebeurtenis - en tegelijk een aartsmoeilijke oefening voor de ouders. De dichter beseft zich terdege dat het nieuwe leven ruimte opeist: zowel de moeder als de vader staan een deel van zichzelf af, hun persoonlijkheid verdwijnt om plaats te maken voor een nieuwe ik. Het lijkt of ouders en kind tegelijk geboren worden: Langzaamaan begin ik te begrijpen / dat we alle drie tegelijk geboren worden. / Je vader is niet snel in zulke dingen, / zingen kan hij ook niet goed, / gelukkig heb je nog een moeder.
In de laatste 15 gedichten wordt de dichter op tedere wijze geconfronteerd met zijn vaderschap. Bij de geboorte voelt de dichter zich een beetje overbodig: Iedereen in de behandelkamer vraagt zich af / wat moet dat oude kind hier nog, / wat is hij meer dan een grijns zonder kat, een verlegen fluittoon / in de schemering, wachtend op antwoord. Al gauw ontdekt hij zijn vadergevoel, hij wil zijn dochter beschermen: Ik ben de laatste man tussen jou / en de wereld. Alles moet ik stoppen / voor het je kan raken… Niemand, hoor je. Niemand komt erdoor.
Ingmar Heytze schrijft verrukkelijke verzen. De man die ophield te bestaan is een heerlijke bundel, geschreven met tederheid, humor en vakmanschap. Warm aanbevolen!

De man die ophield te bestaan,  Ingmar Heytze, Uitgeverij Podium, 2015,  ISBN 0978 90 5759 698 8
 
(Nicole Van Overstraeten)