Bloemen in de regen


De Aerdenhoutse dichter Arjen Sevenster († 2019) debuteerde in 2016 met de bundel Ogenblik, uitgegeven bij Inner Peace Publications. Bloemen in de regen werd in 2019 uitgebracht door In De Knipscheer in Haarlem. Deze bundel, in een gebrocheerde editie met omslag en flappen, bevat  64 gedichten, gerangschikt in 9 ongelijke cycli. De cyclus Bezing bevat bijvoorbeeld 1 gedicht, de cyclus Oorlog 2, terwijl Verlangen en Touwladder 12 gedichten omvatten. Op de cover prijken drie frêle klaprozen en een wolkje waaruit regendruppels vallen.
Arjen Sevenster schrijft fraaie poëzie, die klassiek lijkt door het gebruik van strofen, leestekens en hoofdletters. Maar zijn gedichten zingen, neuriën en kabbelen. De cyclus Vloedlijn is op ingenieuze wijze samengesteld en bevat gedichten waarbij de zee en zijn geliefden een hoofdrol spelen: een eerste gedicht is getiteld Voorzang, dan volgen De zee, De vrouw, Tussenzang, De vrouw, Het vuur. Nog een Tussenzang, daarna De man, De vrouw, De zoon. De cyclus wordt mooi afgerond met het gedicht Samenzang. Voor Arjen Sevenster zijn structuren belangrijk, maar af en toe gooit de dichter zich los in poëtisch tekstmateriaal dat aanleunt bij het vrije vers. Het gedicht De zee in de 6de cyclus is een slingerend verticaal gedicht met onregelmatig ritme, vernuftig uitgelijnd tegen de linker marge: het breedste vers telt 6 woorden, het smalste 1 woord.
Een belangrijk thema in deze bundel is de erotiek en het verlangen: Maar wij zijn meer dan adem en stem alleen./ Wij zijn ook huid om aan te raken. En been, / en bloed. En harten zijn wij, die onhoorbaar kloppen in de nacht, als wij met onze handen/ de stilte overbruggen naar de ander. / Want wij zijn ook verlangen naar elkaar. Heel opvallend is ook de religieuze dimensie, de mystieke relatie die de dichter in zijn poëzie creëert met God. De gedichten Opstanding (over de kruisiging van Christus), Jesus, Steen en Gebed zijn van een bijna huiveringwekkende relevantie. Maar in Touwladder neemt Arjen afscheid van zijn ouders en herstelt hij de aardse, menselijke code: ik ben, ik was een oude vrouw,/ eens jong dat wel, maar nu moet je/ me laten gaan, niet om/ mijn vleugels uit te slaan… maar om te mengen met de klei/ en terug te keren naar de grond/ om deel te zijn van het verband/ van lucht en water en van land.
In de intrigerende cyclus Vloedlijn evoceert de dichter een liefdesverhaal met de zee, het strand en de duinen als decor. Hij is een schipper, zij houdt een strandvuur brandende, als baken voor zijn landing. Vreemd dat Arjen de zee als mannelijk ervaart en een engel (zie Dark night of the Soul!) een vrouw is! Het genusgevoel is in Nederland blijkbaar onstabiel. Maar een engel is absoluut onvrouwelijk. Het is een man met vleugels, toch?
Arjen Sevenster is definitief een verfijnde, toonvaste dichter, die als afscheid aan het liefdevolle leven een mooie, geraffineerde bundel poëzie achterlaat.

Arjan Sevenster, Bloemen in de regen, Uitgeverij In de Knipscheer, Haarlem, 2019, ISBN  978-90-6265-75275-0

(Nicole Van Overstraeten)