Hugo
Verstraeten (º 1954) is een dubbeltalent. Als schilder en plastisch kunstenaar
schrijft hij gedichten, columns en proza. HiEr is zijn derde
dichtbundel. In deze bundel verzamelt hij een keuze uit de gedichten die hij de
afgelopen twintig jaar geschreven heeft. In de gedichten, die chronologisch
naar hun ontstaan gerangschikt zijn, blikt hij gelijktijdig terug en vooruit.
In
Meander benoemt hij zijn schrijven. Ik citeer: “Schrijven is een
proces van betekenisverlening. Dit proces is nooit af en ligt nooit vast. Elke
poëtische definitie is een tautologie, het vertalen van het bekende in het
onbekende. Om deze betekenisverlening te volbrengen staan de dichter
zesentwintig letters ter beschikking. Hij zal die aanwenden met de grootst
mogelijke structurele kracht. Goede poëzie is complex en eenvoudig. Neemt
afstand en is nabij. Ontwortelt en brengt ons toch ook weer thuis.”
Volgens
de auteur is het HiEr een niet nader te identificeren plek en laat het
zich ook niet vinden. HiEr kan een bevel zijn: ‘hier’ en niet ‘ginder’.
De titel mag evengoed verwijzen naar het Franse hier: gisteren, wat
voorbij is. Meer bepaald omwille van de meerduidigheid van het begrip werd het
als een deken over de gedichten gelegd. Want roept ‘hier’ ook niet zijn
onverbiddelijke medestander op: ‘nu’, ‘hier en nu’. Het ogenblik dat aan de
vluchtigheid van de tijd ontsnapt, de Kairos die ons het momentum toont waarin
de eeuwigheid als een lokvogel roept. Uiteraard zijn we dan terug bij de poëzie
zelf: het peilen naar de eeuwigheid die enkel een gedicht lang kan duren. Het
grafische ontwerp van HiEr is geen toeval. Het verwijst naar de kracht
en de magie van woorden: vier willekeurige lettertekens die in vele
betekenissen uitwaaieren.
De
bundel is niet onderverdeeld in cycli. Alle gedichten hebben titels. Bij het
lezen van de titels doet zich voor mij een vreemde magie voor. Als je de titels
na elkaar leest ontstaat er een bijzonder klankbeeld. Uit deze titels zou zo
maar een nieuw gedicht en/of gedichten kunnen ontstaan.
Het
citaat waarmee de bundel opent intrigeert:
moeilijke
jongen
mijn moeder
baarde zich
zorgen
Het
lezen in deze bundel is een trage reis. Landschappen en plaatsen verschuiven
naar binnen en omgekeerd. Beperkt aanwezige dieren: slak, een buizerd, witte
reiger. Tussen plaatsen zoals Les Hauts de Véroncle, Delphi, Nîmes, Saigon,
Auschwitz,.... en bekende personen Piaf, Da Vinci, Cecilia Bartoli,.... films Amores
Perros, Casablanca,... seizoenen...zij die dichterbij komen: vader, kind,
meisje, jongetjes, zij,..... Beelden die woorden vinden. Maar er is iets
diepers. Zoals nerven in hout is de dichter aanwezig.
Bij
herhaling. Hoe de taal veranderde.
Hoe
alles verminderde waarover hij sprak.
Wegkijkend
in spiegels die hij voor
ramen
nam.....
HiEr
is
een uiterst zorgvuldige bundel. Paul Rigolle, bevriend dichter, zegt het
terecht: na decennia poëtische praktijk weten wij met Hugo Verstraeten dat
poëzie de wereld niet zal redden. Echter wel dat de wereld zonder de heldere
geheimtaal van de poëzie reddeloos verloren is.
HiEr , Hugo
Verstraeten, Uitgeverij Partizaan, E, oktober 2019, ISBN 9789492007841
(F.A.
Brocatus)