1.13.1 weinig
dit boek is gemaakt
voor weinig lezers,
wie hiernog leest lijkt wel gek
Deze tekst staat op bladzijde 72.
De bundel telt 76 bladzijden. Voor wie het systeem HTML niet kent, geeft deze
bundel een gevoel van wanorde. Het veelvuldig herhalen van teksten komt slordig
over, maar het heeft schijnbaar te maken met het systeem. Helaas stoort het
geweldig voor de lezer die zich bedrogen voelt om alweer dezelfde tekst tegen
te komen.
Wie zal zeggen wat poëzie is?
Even moeilijk kan men precies zeggen wat haiku is. Algemeen wordt aangenomen
dat haiku te maken heeft met de natuur. Het is een woordneerslag van een
verrassing, verwondering, flitservaring die van de natuur vertrekt. Van uit
deze opvatting vertrekkend vind ik weinig of geen echte haiku’s in de bundel.
De auteur heeft zich netjes aan
de vorm van 5-7-5 lettergrepen gehouden. Helaas is de vorm niet het
belangrijkste in haikupoëzie. De inhoud primeert op de vorm. Zo gebruikt men in
de hele wereld de twee vormen: de klassieke en de vrije vorm.
Klassieke vorm: 5-7-5
lettergrepen, verdeeld over drie regels. Maar men mag de tekst geen geweld
aandoen: geen lettergrepen extra bijschrijven of weglaten om aan dat schema te
geraken. De vrije vorm telt ongeveer 17 lettergrepen, verdeeld over
drie regels, meestal is de middelste regel het langst.In deze bundel van Nanne Nauta vinden we geen klassieke haiku, ook geen haiku in vrije vorm.
De auteur heeft
heel wat teksten in de klassieke haiku-vorm gegoten en noemt het hyper haiku’s. Het is zijn goed recht.
Er bestaat immers geen wet van Meden en Perzen over haiku. De bundel zal succes
kennen bij diegenen die willen experimenteren met haikupoëzie.
1.1.4 het
het is een lidwoord
is een woord voor een
naamwoordhet duidt het geslacht
Mij ontgaat de verrassing, de
verwondering. Ik mis hier de vonk die ‘echte’ haikupoëzie bevat. Ik lees
hier meer een deeltje uit de Nederlandse Spraakkunst. Maar in hoeverre kan en
mag haiku niet verruimend worden opgevat? In hoeverre mag men met haiku
experimenteren? Het is aan de lezers om uit te maken of het goede poëzie is of
niet. Slechts dat argument mag meespelen in de experimentele vorm van
haiku.
In zijn nawoord vraagt de auteur zich af of niet ieder woord
zijn eigen haiku heeft. Dit leidt mijns inziens onvermijdelijk naar
polemieken. In een opwelling schreef ik onderstaande variant op het
woordje het
het
is een voornaamwoord
vervangt zelfstandig
naamwoordduidt de persoon aan
Zo kan men over ieder woord in de
Nederlandse taal wel verschillende teksten schrijven die allemaal juist en goed
zijn. Maar is het poëzie? Is het haikupoëzie? Toch weet de auteur de lezer soms
te raken:
1.1.1
en voor mensen met
psychiatrische klachten
is er de wensput
Haikupoëzie is eigenlijk zo complex dat het aan de lezer
toekomt om te oordelen.
Hyper haiku’s,
Nanne Nauta, Uitgeverij De Contrabas, Utrecht, 2013, ISBN 978-90-79432-79-0
(Ferre Denis)