Handel drijven met Inghels en Peeters

Maarten Inghels debuteerde op 20-jarige leeftijd met de dichtbundel Tumult, (2008, Van Gennep). In 2009 verscheen bibliofiel Het abattoir van het afscheid, later opgenomen in de bundel Waakzaam (2011, De Bezige Bij). De handel in emotionele goederen is zijn prozadebuut.

Maarten Inghels is tevens coördinator van De Eenzame Uitvaart, een initiatief waarbij poëzie bij de uitvaart van eenzame overledenen wordt voorgedragen – geen onbelangrijk detail, gezien de thematiek van deze roman.

Luukas Kolibri is handelaar in emotionele goederen: hij ruimt op wat de overledenen achterlaten. Een best lucratieve bezigheid, want in de stad waar Luukas zijn werkterrein had, stierven er meer mensen dan er duiven de standbeelden sierden. Met een ver doorgedreven gevoel voor efficiëntie haalt hij, bijgestaan door zijn collega Geoffrey, de bezittingen van de doden op.

Als zijn geliefde Robin sterft, lukt hem dat echter niet. Diezelfde Luukas houdt zich krampachtig vast aan al wat zij heeft achtergelaten, en dat wordt een ware obsessie: Het appartement werd steeds krapper. Op de grootste blinde muren had hij een net gespannen, een geraamte waaraan hij met touwen wasknijpers of kleefband bezittingen hing: van een ietwat muf naar verschraalde parfum ruikende trui van Robin tot een oude haarspeld, naast de haartjes en de vuiligheid uit de sifon en de zakjes met perforatorafval, tot er een gordijn ontstond. Hij bouwde het schrijn van zijn betreurde geliefde uit tot het een bedevaartsoord met memorabilia was.  

Tragiek en een onderliggende humor gaan in deze roman beslist hand in hand. Een landloper op batterijen is dan weer speelser van uitgangspunt: de auteur volgt het Antwerpse stratenplan op zijn smartphone. Heeft de machine de mens in de hand? Het leidt in elk geval tot een nieuwe realiteit, een door de moderne techniek aangedreven confrontatie, met (schijnbaar toevallige?) ontmoetingen tot gevolg, én een verrassend einde.

Bewijst Maarten Inghels met De handel in emotionele goederen en Een landloper op batterijen onmiskenbaar dat er een beloftevol romancier is opgestaan, dan heeft Elvis Peeters zijn pluimen al meer dan verdiend: lid van de legendarische cultgroep Aroma Di Amore, zanger van De Legende, De Bange konijnen en Peeters en Angst en schrijver van verhalen (o.a. Brancusi, 1999 en Calvados, 2001), romans (de recentste: Dinsdag, 2012) theaterstukken en kinderboeken. 

Peeters vertrekt van een historisch feit: de Waffen-SS verwoestte het volledige dorp Oradour-sur-Glane. De hoofdpersoon bezoekt het spookdorp en brengt er de nacht door met een vrouw die hij er ontmoet. De kracht van Peeters’ proza ligt telkens weer in die franjeloze, nauwkeurige stijl die door zijn uitgepuurdheid een maximaal effect sorteert, schrijft Dirk Leyman in zijn nawoord. Oradour is daar zeker het zoveelste bewijs van.

De handel in emotionele goederen, Maarten Inghels, De Bezige Bij, Antwerpen, 2012, ISBN 978 90 854 2415 4; Een landloper op batterijen, Maarten Inghels, nawoord Dirk Leyman, Belgicareeks, Uitgeverij Voetnoot, 2012, ISBN 978 90 780 6891 4; Oradour, Elvis Peeters in samenwerking met Nicole Van Bael, nawoord Dirk Leyman, Belgicareeks, Uitgeverij Voetnoot, Amsterdam, 2012, ISBN 978 90 780 6890 7

(Roger Nupie)