Beken!

Onlangs kreeg ik een bundel in handen van Uitgeverij Kleinood en Grootzeer. Een zeer aantrekkelijke uitgave die aanzet om niet meteen te gaan lezen, maar wel om minuten lang te beduimelen, te betasten en te bestuderen. Een verzamelobject bijna, heel tactiel: Beken!
De auteur Erick Kila heeft zijn sporen als jeugdauteur en prozaschrijver reeds verdiend, maar is hij ook dichter? Trouwens wat moet er ‘bekend’ worden? Waarom is de imperatiefvorm, met zijn zo dwingend karakter, hier nodig? Laten we dus dan toch maar gaan lezen, wie weet vinden we het antwoord. Kila houdt van de beperkte strofevorm, hij speelt graag op een vierkante meter en laat zijn spel daar beperkingen uitpuren. Zijn observaties worden nergens overladen, wat er niet staat is wat de lezer aanvoelt. De auteur serveert, de lezer verrijkt door de gevoelsassociaties die de woorden van Kila oproepen. Het zorgt voor vertwijfeling, rust en aha-beleving om doorheen deze wereld van de auteur zijn vragende invalshoeken te analyseren. De auteur ziet van op afstand, maar blijft terzelfder tijd heel dicht bij zijn onderwerp. Hij is als een vader, waakzaam bezorgd, tot alles in staat. De auteur traint zijn opgelegde beperking: hij schrijft geen haiku, maar zou het perfect kunnen. Hij tekent een universum uit dat wazig blijft en dus mysterieus wordt, hij houdt ons op een aangename manier aan het lijntje. Zijn personages verbergen alle overbodigheden, worden dus universeel en ballastvrij. Zijn woorden worden secuur afgezet. Geen woordenstroom, in de hoop hier en daar een geslaagde versregel neer te zetten. Lyrische ontboezemingen krijgen hier geen kans, klinisch koel, kil en streng het spanningsveld dat betere poëzie kenmerkt. Kila laat de visuele elementen hun ding doen. De constructies zitten intelligent in elkaar. Leestekens zijn hier weinig gevraagde gasten. Eindrijm wordt adequaat toegepast en het repetitief beginrijm beoogt een sacraal element, een bijna ritueel verwerken van taalritmiek. Door zijn – vermoedelijke – passie voor geschiedenis duiken in deze bundel twee wat langere gedichten op: Mauritius Tiberius en Meester van de springende dieren.

Meester van de springende dieren
onder het veld
waren er kleine vergeten
dingen
dakpan, spinsteen, kraal van glas
blinddruk in de grond werd het bewijs:
soldaten, grenspost van een heel
oud rijk
de zon prikte dan een stukje rood
in los geslagen aarde scherf van kom
met uitgebeeld een vluchtend dier
visioen in klei
de maker was van hier
hij kende bos, moeras, de wolf, het zwijn
maar was verbaasd over het dier dat
hij zelf kon zijn: springende eland
hij liet hem in de sprong en kreeg een naam
meester van de springende dieren
een verhaal, het is misschien
niet waar

In de meeste overige gedichten portretteert Kila stilte, de leegte, daar waar de mens nog niet stoort. Beken! is met de hand gemaakt door graficus/uitgever Gerrit Westerveld. Op de achterkaft een strenge foto van de ‘dader’.  De eerste oplage van 100 zal wellicht de deur uitvliegen, want ik moet bekennen: Erick Kila kan het!

Beken!, Erick Kila, Uitgeverij Kleinood en Grootzeer, Bergen op Zoom, 2014, ISBN 978-90-76644-72-1

(Frank Decerf)