Van de Sovjet-Unie naar Houtergem


Op de cover: een omgekantelde kinderwagen en een baby die gewond op een van de trappen ligt. Deze foto van Jonny Vekemans zet meteen de sfeer voor Trappen, het romandebuut van Jan Nies. Nies, arts en neuroloog, recenseerde enkele jaren poëzie voor het tijdschrift SchoonSchip 93 en publiceerde drie dichtbundels: Hard Fluweel (1992), De Papavers (1997) en Stille Ruiter (2009).
De foto refereert naar een scène uit de film Pantserkruiser Potjomkin (Sovjet-Unie, 1925), geregisseerd door Sergej Eisenstein. Het thema is de opstand op de pantserkruiser Potjomkin, die bekendheid verwierf nadat er een beruchte muiterij losbrak in 1905. De bemanning kwam in opstand tegen haar officieren  - een opstand die het gezag van het tsaristische regime overigens aanzienlijk zou ondermijnen. De beroemdste scène is de slachting op de trappen naar de haven van Odessa door het tsaristische leger: soldaten marcheren de trappen af en brengen de opstandelingen en de bevolking genadeloos om. Eisenstein voegde nog wat extra drama toe in een scéne waarbij een kinderwagen met een baby erin de trap afrolt nadat de moeder door een kogel is getroffen.
Jan Nies liet zich inspireren door dit gegeven en verplaatst de actie van de Sovjet-Unie naar café Den Adelaar in het Vlaamse dorp Houtergem, anno 1952. Centraal staat de caféuitbater Zoria Ivanovitsch, die beweert nu net de baby te zijn die in 1905 uit de kinderwagen viel. Om zijn waarheidsgehalte (?) de nodige luister bij te zetten pronkt hij met de open wonde op zijn voorhoofd, waaruit na al die jaren nog steeds vocht lekt…
De stamgasten hebben zo hun twijfels: Hij weet zijn verhaal wel goed te verkopen. Zogenaamd onder het geweervuur van de tsaar als kleine jongen uit die kinderkoets gekatapulteerd. / Eén jaar oud en hij weet nog alle details! Je moet maar fantasie hebben! / Ach, die man is een oplichter en een fantast. Die is niet goed snik! Met bovendien dat verhaal van dat “gat in zijn hoofd”! Dat er iets mankeert in zijn hoofd is mij wel duidelijk… Maar evengoed zijn ze benieuwd naar de waarheid achter al dit vertoon van Zoria en zijn obsessie voor beroemde en beruchte trappen.
De auteur voert een aantal personages ten tonele, onder wie dorpsarts Herman Foppe, onderwijzer Stephaan Witjes en bibliothecaris Wietse Kooistra, zowat de “intellectuele elite” van Houtergem. Enige neurotische trekjes zijn deze elite ook niet vreemd.
Trappen zou in de categorie historische romans ondergebracht kunnen worden, maar ontsnapt tegelijkertijd aan deze etikettering die het boek alleen maar voor een klein(er) publiek interessant zou maken.
Hoe vreemd het uitgangspunt van deze roman op het eerste zicht kan lijken, Jan Nies komt er prima mee weg. Met zijn filmische stijl, pittige dialogen, sterke karaktertekening en  wisselende decors waarin hij in een tijdsverloop van 1952 tot 1964 de degeneratie van een kroegbaas én het dorpsleven tekent, houdt hij de lezer tot de laatste bladzijde in zijn ban.   

Trappen, Jan Nies, Uitgeverij Boekscout, Soest, 2018, ISBN 978 94 022 4273 7

(Roger Nupie)