Rijmen en dichten


Miel Vanstreels (1951) is een Limburger pur sang. Hij werkte meer dan 40 jaar in de (ouderen)zorg. In zijn vroege gedichten zijn ouderdom en dood regelmatig terugkerende thema’s. Sinds de eeuwwisseling schrijft hij voornamelijk fiets- en wielerversjes. Enkele titels: Een bidon met zen (2012), Rijmend de berg op (2015), Een toerist met altijd tegenwind (2016) en Lekker afzien zuivert het gemoed (2018). Hij beheert de blog De wielergedichten. In de bloemlezing De honderd mooiste wielergedichten (uit de Vlaamse en de Nederlandse literatuur) kreeg hij van samensteller Patrick Cornillie het meest aantal pagina’s toebedeeld.

In Het groot wielerwoordenrijmpjesboek neemt hij de lezer, die natuurlijk een wielerliefhebber is, mee in de wereld van de ‘grote’ en de ‘kleine’ koers. In deze bundel laat hij zijn licht schijnen over 100 wielerbegrippen. Die licht hij toe met een korte omschrijving en een rijmpje. Dat Miel zelf ook veel tijd op de koersfiets doorbrengt hoeft geen betoog. Hier is een kenner van binnenuit aan het woord. Iemand die vertrouwd is met het totale wielrennen. En hij spaart zichzelf niet. Miel weet wat afzien is en de door hem opgevoerde woorden zijn hem dan ook op het lijf geschreven. Je ziet en voelt hem door zijn woordenrijmpjesboek fietsen.

Zestig pagina's is wel wat weinig voor een groot wielerwoordenrijmpjesboek maar: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, toch? Het is een vermakelijk boekske. Schoon cadeauke voor de Sinterklaas of voor onder de kerstboom. Vooral nu het koersen op de weg voorbij is. In het veldrijden is het immers de vraag wie aan de sterke benen van Mathieu van der Poel kan gaan zagen. Allez vooruit om af te sluiten een paar fragmenten:

Cartouche, een – afschieten

Krachten slopende inspanning die men beter tot later in de finale had kunnen bewaren.

Na mijn eerste
cartouche

kon ik meteen
naar de douche

José

-      de Cauwer, wielercommentator bij de VRT, ook in Nederland geliefd vanwege zijn deskundigheid en humor.

Als Belg in Holland
moet ik kiezen tus-
sen de twee:

luister ik naar ge-
leuter of zap ik
naar José?

Madonna del Ghisallo

Bedevaartsoord voor wielrenners.Het kerkje hangt vol met fietsen, truien, trofeeën etc. van wielerkampioenen.

Niet alleen in Ghisallo heb ik
de H.Maagd al fietsend
geëerd

ik peddelde ook door Lourdes
Banneux Scherpenheuvel
en Heppeneert

Monument(en), de –

Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, Ronde van Lombardije.

Wie zich hier
op de erelijst rijdt

wint een ticket
voor de eeuwigheid

Seniorengroepjes

Herkenbaar aan hun E-bikes (altijd), gele hesjes (meestal) en onzekere rijstijl (soms).

Oud en slechthorend
fietsen ze breed voor je uit

wees genadig
met bel- en roepgeluid

Regen geselt de ramen, ik stap op mijn hometrainer, glimlach in mezelf. Na een uur trappen staat er 32 kilometer op de teller. Terwijl ik douche is Miel zijn fiets aan het poetsen...


Het groot wielerwoordenrijmpjesboek, Miel Vanstreels, Haute Folie Maastricht, 2019

(F.A. Brocatus)