Kort bij de zon is het warm

Enkele maanden geleden kreeg Frederik Willem Daem op de Antwerpse Boekenbeurs de prijs voor het beste debuut voor zijn verhalenbundel Zelfs de vogels vallen. In dit boekje, zijn 10 verhalen opgenomen, in lengte variërend van 4 tot 53 pagina’s: Kort bij de zon is het warm, Voorbij de klif, Zelfs de vogels vallen, Monstertjes II, Het land dat God vergat, Zodiak, Wild vlees, Vechtende cirkels, As seen on tv en Gota fría.
 Het eerste verhaal, Kort bij de zon is het warm, gaat over een achtervolging door de voorsteden van Los Angeles. Dennis Parker, een cholo (een Mexicaans of Indiaans of Spaans bendelid), wordt door de politie achtervolgd in een duizelingwekkende race: zijn Nissan gaat in vlammen op. Zijn familie ziet alles gebeuren op tv. Dit verhaal zet de toon: de lezer maakt kennis met de hippe, vibrerende en flitsende stijl van Daem! In eenzelfde tempo raast het verhaal As seen on tv over de pagina’s: een jonge racer in LA rijdt zich kapot. Ook helemaal doordrongen van de Amerikaanse way of life is Het land dat God vergat, dat zich afspeelt in een vestiging van McDonald’s.
Voorbij de klif schreef de auteur in 2013 in de schrijversresidentie Biermans-Lapôtre aan de Boulevard Jourdan in Parijs, in opdracht van deBuren. Het relaas van een dwaaltocht door nachtelijk Parijs, doorweven met flashbacks en tegelijk vooruitlopend op de schrijnende finale van de fragiele liefdesgeschiedens tussen twee Brusselse jongelui die zich roekeloos in Parijs vestigden.
De hoofdbrok in deze verhalenbundel is echter Zelfs de vogels vallen, een magistraal samengebald verhaal met filmische schwung, over de opgang en ondergang van een televisiepredikant in Amerika, verteld door zijn trouwe echtgenote. Verontrustend en tegelijk hilarisch zijn de verhalen Monstertjes, Wild vlees en Vechtende cirkels, waarin kinderen en tieners zich op onthutsende wijze profileren als omgekeerd onschuldig. Zodiak situeert Daem in een ruimtestation en in Gota fría vertelt hij over een oudere dame die op vakantie in Spanje nog een deplorabel liefdesavontuur beleeft.
Daem studeerde aan het Rits in Brussel en wou aanvankelijk cineast worden. Hij ontpopte zich echter als een rasschrijver met een wilde, meeslepende verbeelding. Zijn talent om zich te verplaatsen in de leefwereld van zijn personages is indrukwekkend. Hij schrikt er niet voor terug de taal van zijn ‘helden’ te gebruiken: pubers bijvoorbeeld laat hij een uitdagende, seksueel getinte schuttingtaal gebruiken. Daem schrijft ook zonder schroom onverholen Vlaams. Hij gebruikt het persoonlijk voornaamwoord ge in plaats van je en de kinderen gaan naar ’t school.
Tenslotte wil ik het gevoel voor humor van Willem Frederik Daem vermelden. Ondanks de aangrijpend-beklemmende sfeer in deze sublieme verhalenbundel is de lach niet ver weg. De lezer zal zeker binnenpretjes hebben wanneer de kinderen in Monstertjes ruziën om de tweeënzestigste aflevering van Jommeke waarin die samen met zijn vrienden naar een eiland vol apen gaat die hen op hun wenken bedienen...

Zelfs de vogels vallen, Frederik Willem Daem,  De Bezige Bij, Amsterdam/Antwerpen, 2016, ISBN 978 90 234 9780 6

(Nicole Van Overstraeten)