De weg naar Ghisallo

Naar analogie van Tom Boonens uitspraak Ik koers omdat ik het koersen mis als ik niet koers. zet Patrick Cornillie al in de eerste alinea van zijn boek De weg naar Ghisallo uiteen wat hém drijft: Ik schrijf omdat ik het schrijven mis als ik niet schrijf.
De weg naar Ghisallo heeft als ondertitel Dagboek van een wieltjeszuiger deel 2 2010-2014 (van deel 1 verscheen tegelijkertijd een herdruk), en was bij verschijnen reeds Cornillies víjfenzeventigste boek. Wás ja, want er kwam ondertussen al een nieuw op de markt.
Patrick Cornillie is dichter, journalist en auteur van verschillende wielerboeken. Hij werkt regelmatig mee aan tijdschriften als Grinta en De Muur, en stelde de gesmaakte bloemlezing De honderd mooiste wielergedichten uit de Nederlandse en Vlaamse literatuur samen. In De weg naar Ghisallo verzamelt hij notities die hij in zijn reguliere werk niet kwijt kan, en dat levert heel wat lezenswaardige inkijkjes in zijn leven op. Een paar voorbeelden.
Maandag 27 september 2010: Al een tijdje heb ik ’m besteld en nu staat hij eindelijk bij mij thuis: mijn nieuwe racefiets. Een Ridley Damocles. Aflopende bovenbuis, prachtig  zwart-wit-rood lakwerk. Ik heb hem hier in mijn bureau geplaatst, vlak voor mij – ik kan er mijn ogen amper van afhouden.
Zaterdag 18 juni 2011: Wielerruilbeurs in Winksele-Delle. Per toeval raak ik er in gesprek met een zestiger die niet alleen verwoed verzamelaar, maar ook nog eens een ex-beroepsrenner blijkt te zijn. Een renner met een welluidende naam, Richard Buckaki. (Spreek vijf keer zijn naam uit en je wordt Professor Gobelijn-gewijs geteletransporteerd naar Berlare, Herzele-Ressegem, Kessel en andere kermiskoersen van weleer.)
Zondag 12 augustus 2012: Naar de bibliotheek van Kemzeke, voor de presentatie van Geelzucht III, het boek. Het is een zonovergoten dag en ik verwacht dat geen mens bereid is om daar tussen vier muren een dik uur naar de dichters te komen luisteren maar het omgekeerde is waar. Het zaaltje zit afgeladen vol.
Dinsdag 1 januari 2013: Het klinkt volstrekt belachelijk en dat is het ook. Mijn eerste werk vannacht, tijdens de eerste uren van het jaar, was: op zoek gaan naar mijn Panini-albums! Gisterenavond, terwijl we oudejaar vierden bij vrienden in Gistel, stelde ik mij namelijk plots de vraag of die bij de grote sorteeractie van vorige week wel door mijn handen waren gegaan.
Hij zoekt op wanneer de bezemwagen of la voiture balai voor het eerst in de Ronde van Frankrijk verschijnt (21 juli 1910), noteert dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Tourrenners gemiddeld zes jaar en drie maanden langer leven dan de gemiddelde Fransman en bewondert in Zwolle bewondert de wegeninfrastructuur omdat ‘het daar lijkt alsof ze eerst de fietspaden hebben aangelegd en pas dan huizen zijn gaan bouwen’.
Een verrukkelijk boek, zeker voor wie van De Koers houdt. Patrick Cornillie heeft zich in de wereld van de sportliteratuur een volstrekt eigen terrein afgebakend. Echt de moeite waard.

De weg naar Ghisallo, Patrick Cornillie, Uitgeverij Les Iles, Ellezelles, ISBN 978 9 491545 38 2


(Bert Bevers)