De volledige Patrick Melrose-saga

De vijf Patrick Melrose romans van Edward St Aubyn vormen een familiesaga, gesitueerd in de kringen van de Britse upper class, met als hoofdmoot de vernedering en het - ook seksueel - misbruik van het hoofdpersonage, Patrick Melrose, en hoe hij uiteindelijk, na jaren van druggebruik, min of meer in het reine komt met zijn verleden en vooral met het leed dat zijn vader hem heeft aangedaan.
Laat maar situeert zich in een landhuis in de Provence. We maken kennis met zijn aan alcohol verslaafde moeder Eleanor, afstammelinge van een rijk Amerikaans geslacht, en zijn vader David, een dokter met enig muzikaal talent maar vooral een sadistische geest: hij mishandelt en verkracht zijn vijfjarig zoontje Patrick tijdens een feestje met vrienden.  
Patricks trauma leidt tot een drugverslaving. In Slecht nieuws haalt hij als twintiger de as van zijn overleden vader op en wordt de lezer meegesleurd in een hallucinante tocht doorheen New York. Zijn drang naar heroïne en cocaïne voert ons van de meest chique naar de meest marginale drugsscene. 
In Wat heet hoop lijkt Patrick, inmiddels een dertiger, aan de beterhand. Hij biecht zijn jeugdtrauma op aan een vriend en op satirische wijze analyseert hij de beau monde waar hij willens nillens toe behoort.
Oorspronkelijk zou Edward St Aubyn het op drie romans over het wel en wee van Patrick Melrose houden, maar later breidde hij de trilogie uit met nog twee delen: Moedermelk en Eindelijk.
In Moedermelk, genomineerd voor de Booker Prize shortlist  (2006) en een jaar later bekroond met de Prix Femina Étranger in Frankrijk, wordt een portret van Patrick geschetst als huisvader die zijn seksuele pleziertjes buitenhuis zoekt. Zijn moeder is intussen dement en overweegt het familievermogen weg te schenken. Hij staat haar bij in haar verzoek tot euthanasie. In het vijfde boek, Eindelijk, is Patricks moeder overleden.
Wat maakt deze Patrick Melrose bundeling nu zo bijzonder? Niet het feit dat het grotendeels op autobiografische feiten is gebaseerd, maar dat de auteur de wanhoop, de haat, het doodsverlangen en de zelfdestructieve neigingen van het hoofdpersonage gedetailleerd in de maag van de lezer splitst en hem messcherp ontleedt in een aaneenschakeling van verhalen die nergens naar sensatie neigen. Dat hij ons dit aanbiedt in een prachtige taal, doorspekt met spitsvondige geestigheden. Dat hij Patrick, op het breekpunt van betrokkene en toeschouwer, op zo een meesterlijke wijze zijn verhaal laat doen en dat meer dan 800 pagina’s volhoudt is meer dan verbluffend.
Klaar voor de volgende zet, schreef St Aubyn het satirische Lost for words (2014), waarin hij de jaarlijkse uitreiking van de Man Booker Prize te grazen neemt. Het boek werd niet zo enthousiast ontvangen als de Melrose-romans, maar dat zal een zorg zijn voor wie deze vijfling van rasauteur St Aubyn zal ontdekken.
Gegarandeerd literair genot van de bovenste plank.

De Patrick Melrose-romans (Laat maar, Slecht nieuws, Wat heet hoop, Moedermelk, Eindelijk), Edward St Aubyn, vertaald door Nicolette Hoekmeijer, Prometheus, Amsterdam, 2015, ISBN 9789044626476

(Roger Nupie)