Het is geweten dat het PoëzieCentrum op het gebied van
poëziebundels vaak oog heeft voor de esthetiek van de publicatie. Ook dit keer
is dit voor In een blauwe zon van
Steven Graauwmans het geval. Het kaft toont het mooie ontwerp van Ilse Mertens
die voor haar creatie een beeld gebruikt uit Champignon Nucléarie Vertical, een ets van Danny Danino. Maar wat
kan over de inhoud van deze nieuwe bundel gezegd worden?
In Hongerdagen
observeert de dichter schijnbaar anonieme personages vanop een veilig afstand.
Hij observeert hun wat bizarre handelingen, probeert aan te voelen wat ze
denken en ziet wat ze van plan zijn. Hun mysterie wil de dichter ten alle
prijze beschermd houden. Hij schakeert zijn strofen vol tussenideeën. Zijsporen
waarop andere werelden ontstaan en waar andere sentimenten dirigeren. De cyclus
Glinsterdingen groepeert een geladen
gevoel van verlies en vertwijfeling. Klinisch zuiver maakt Graauwmans de
eindbalans op; het verlies wordt ervaren en toegegeven. Genezing lijkt niet
meer mogelijk. De dichter wentelt zich niet in lakens van optimisme. Hij is
eerder zwartgallig, maar dan wel zonder ten onder te gaan. Hij blijft in
controle. Wanneer het evenwicht in zijn poëzie verloren lijkt, komt plots het
herstel. De dichter speelt met zijn lezer. Hierin is Graauwmans sterk; zijn
gedichten zetten de geduldige lezer op het verkeerde been. Zowel korte stukjes
als wat langere gedichten strikken. Die reis - hoewel niet rechtlijnig - is wel
boeiend, want gave poëzie moet proberen meer te zijn dan wat losse woordjes op
een juiste plaats gezet. De dichter muilkorft het noodlot; die uitdaging gaat
hij niet uit de weg.
Drie
dochters
Drie dochters herstellen het huis
Moeder hoedt de schapenVader is al jaren ziek
De regen breekt door het dak
De kraan lekt
De kracht van de drie dochters
hoor je bovenuit de storm die het huis in stukken rijt
met blote tanden slachten ze de varkens voor het feestmaal
met hun ogen slaan ze het vuur, het vlees
saignant om geen hongerdagen
Wanneer nood niet meer is
dan het zacht vermoeden
op genezing
In een blauwe zon is het derde deel van de bundel waarin nogmaals wordt
aangetoond dat de poëtica van Graauwmans een subtiele gelaagdheid heeft. Wie
zich inspant zal beloond worden. Wie genoeg tijd neemt om de versregels rustig
te laten uitgroeien, komt tot de aantrekkelijkheid van deze metaforen.
Kwaliteit vraagt inzet, ook van de lezer. Steven Graauwmans creëert een nieuwe
wereld, een aparte biotoop waarin mutaties hun plaats opeisen. Traag maar zeker
sijpelen ze door elke vorm van belemmering. Het onheilspellende karakter van de
schriftuur houdt ons waakzaam. In poëzie ga ik nogal vaak op zoek naar
doordrenkt leven, miserie, hoop, vertwijfeling en authenticiteit. De publicatie
In een blauwe zon heeft het
allemaal. De andere soort poëzie laat ik over aan de verantwoordelijkheid en de
persoonlijke smaak van anderen, want zoals vriend Marcel van Maele me ooit zei:
“Er zijn veel soorten poëzie Frank…”.
In een blauwe zon, Steven Graauwmans, PoëzieCentrum Gent,
2012, ISBN978-9056552657
(Frank Decerf)