Kozijnen van krijt


Hanneke van Eijken was te zien en te beluisteren op vele podia waaronder Lowlands en de Nacht van de Poëzie. Haar debuutbundel Papieren veulens werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015 en de Zeeuwse Boekenprijs voor het beste debuut 2013. Zij is, behalve dichter, jurist en wetenschapper op het gebied van Europees recht.

De titel Kozijnen van krijt duikt op in het gedicht Zus op bladzijde 21:

Ze tekent kozijnen van krijt
en we klimmen uit de ramen
van tijd, de dag in

…..

De bundel bestaat uit zes cycli met respectievelijk, acht, vijf, zeven, drie, drie en drie gedichten. Een aantal van de gedichten verschenen in eerdere versie in literaire tijdschriften of in bundels zoals Op de breuklijn van het ijs (Uitgeverij Mauritsheech, 2016), Dichterbijen/Poet Bees (Literatuurhuis, 2017) en Hortus Conclusus (Uitgeverij Magnolia, 2016).

Het sterkst vind ik haar in de korte gedichten. Eén beeld dat scharniert als een deur en een kamer in een huis opent. De cyclus Tafel, Zee, Tijd springt daarin boven de andere reeksen uit. Ik citeer van bladzijde 20:

Moeder

Haar stem is een fluisterzachte doek
om in te schuilen, haar armen
vormen een fort

ik pas in haar botten
ik klink in al haar ritmes

ze ruikt naar nieuwe dagen
die glinsteren als eilanden
aan de rug van een kust

Verder krijgen in deze reeks vader, zus, broer een stem. De dichter schetst in eenvoudige bewoordingen haar liefdevolle relatie met haar verwanten. Ze fluistert niet maar spreekt zacht en indringend tot je. Verlies en ongeluk zijn ver. Voorbij het water, achter de einder. Toch besluit ze deze cyclus met het gedicht Alles op de juiste schaal. Ik citeer :

…..
vandaag gaat niemand dood
vandaag zijn er wanden van stro
en we wonen onder een inktblauwe hemel

Landschap en zeegebied zijn voor haar bronnen van inspiratie. Meeuwen zijn ‘de grote vogels met hun gemberkleurige ogen’, elders worden ze wel ‘meeuwen’ genoemd. Toch is er onder de allesoverweldigende aanwezigheid van deze natuurelementen onheil aanwezig, een tegengewicht dat doet beseffen dat wij klein, maar niet hulpeloos, want samen zijn.

er rinkelen skeletten van zeedieren bij de achterdeur
de meeste zachte dieren zijn vertrokken
wij zijn hier – samen
een heel kleine roedel

(bladzijde 15, Dit is geen landschap voor kleine, zachte dieren)

De dichter blijft ver van somberheid. Ze is heel feitelijk, voortdurend op zoek om te benoemen. Ze geeft andere en diepere betekenissen. Poëzie is overal te vinden. De regel ‘het regende licht’ uit het gedicht Alles paste in een kom van vier handen is afkomstig uit een arrest van de Hoge Raad, 19/11/2004:  ‘…. (verweerder) voerde geen verlichting, het was donker en het regende licht.’ krijgt in dit gedicht een heel andere waarde:

ik denk aan je op de plek waar vroeger gras was en nu zand
ik voel je handen nog, het regende licht
we wisten de hele wereld samen


Kozijnen van krijt, Hanneke van Eijken, Uitgeverij Prometheus, Amsterdam, 2018, ISBN 978 90 446 2827 2

(Frans August Brocatus)