Er is een tendens merkbaar in de poëzie
die tot nadenken stemt. Het gaat om de beoefening van oppervlakkigheid. De
beoefenaars hebben veel woorden nodig om weinig mee te delen. Het gaat vaak om
mededelingen die als gedicht worden opgemaakt. De mededelingen zijn overwegend
lawaaierig, gratuit en quasi maatschappijkritisch. Ze zijn doorspekt met trendy
uitdrukkingen.
Kurt De Boodt (1969) bedient zich
in zijn nieuwe bundel Ghostwriter bepaald niet van het kleine en ingetogene.
Zijn verzen zijn te hard opgepompte gedicht-achtigen.
Er ligt een idee ten grondslag
aan deze verzameling. Althans dat vermoed ik. Op de achterflap wordt iets
geformuleerd om de lading te dekken: ‘stemmen spreken zich uit over macht en
denkbeelden, winnaars en verliezers’. Ja, ja stemmen. Zo blijft aanstichter De
Boodt toch maar mooi buiten schot.
BVBA Heilige Heidense
Hemel
Oog, oor, long, nier,
teelbal, been, tenen, arm.
U heeft ze dubbel.
Ruilen is goed voor de speeltijd.Nu ernstig. Er lopen teveel mensen rond op deze planeet.
Minder is meer. Begin bij uzelf. Beperking is een meesterzet.
De onvermijdelijke taalfout
daargelaten (teveel is een substantief, te
veel wordt hier bedoeld), is dit eerste stukje van een lang (gecentreerd
opgemaakt) ‘gedicht’ van een diepe diepe nikserigheid.
Gaan we vervolgens naar het Songfestival.
Sussend liedje
Hoe in, hoe team
hoe heel, hoe veelhoe caffè latte
hoe één in twee
kunnen we zijn.
Pijn blijf bij mij
laat me voelen dat ik leef.
(…)
Je hoort het Ronnie Tober bijna zingen.
En zo gaan de ‘stemmen’ een hele
dikke bundel door. De ene compositie is nog minder relevant dan de andere. De
Arabische lente, John Lennon, Ramses Shaffy: niets blijft de lezer bespaard.
Alleen als De Boodt zijn
theaterervaringen als inspiratie gebruikt, gloort er een beetje licht aan het
eind van deze poëtische tunnel.
Samenhorig 1
Kom op. Het spotlicht
wijst de weg. Het verloop staat vast.
Er is oneindig vaak
gerepeteerd. Jij was erbij, weet je nog?De techniek zit goed. Het publiek murmelt om te luisteren.
Het wil zich één voelen. Het wil opgaan in dat ene ogenblik.
Het wil vergeten dat het hier is. Het wil wat meemaken.
(…)
Hier spreekt, voor een
ogenblikje, een ingetogen stem die sober verwoordt wat er in een acteur of performer omgaat vlak
voor zijn optreden. Theater en echtheid komen voor een klein moment mooi samen.
Subtiel in balans. Helaas zijn er weinig vergelijkbare fragmenten te vinden. In
Ghostwriter overheerst het foute
theater van effectbejag.
Zingt, muizenvolk, zingt met me mee. Is iedereen tevree? Horen jullie
nog het verschil tussen muziek en gepiep?
Jawel, het verschil tussen muziek en gepiep.
De Boodt/Ghostwriter/de stemmen: het perspectief van waaruit
alles klinkt, is zoek.Laten wij dan maar De Boodt (die vaak reist met de intercity Amsterdam - Brussel) volgen.
Mogen wij vragen, straks uw blik af te wenden, nog een goede reis
In lustige staar
tegen de rijrichting
inbotten oponthoud.
Dit is poëzie op dood spoor.
Ghostwriter,
Kurt De Boodt, Uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2015, ISBN
978-90-284-2607-8
(Erick Kila)